مهرپویا مشاور و مدرس فروش و بازاریابی در مازندران

مشاور و مدرس کسب و کار فروش و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در مازندران بابل آمل ساری

مهرپویا مشاور و مدرس فروش و بازاریابی در مازندران

مشاور و مدرس کسب و کار فروش و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در مازندران بابل آمل ساری

همه چیز درباره آرکتایپ برند در برندسازی

شنبه, ۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۰۲:۰۳ ب.ظ

کهن الگوی یونگ و شخصیت مناسب برای برند

مشاور کسب و کار و فروش در مازندران

 

 در بازار رقابتی امروز،برای حفظ جایگاه برندها باید تعریف شفافی از خود ارائه کرد.برای هویت بخشی به برند می توان از آرکتایپ استفاده کرد.کهن الگوها یا آرکتایپ ها نوع شخصیت و داستان د نگرش برندها هستند که با استفاده از آن‌ها می توان فهمید که آنها قصد دارند چه چیزی به مخاطبان خود ارائه دهند.
شخصیت سازی برای برند شامل قدم‌هایی است که اولین آن انتخاب شخصیتی مناسب برای برند با توجه به مفاهیم یکسان ذهن مخاطبان جهت معرفی خود می باشد.مثلا تصویر ذهنی اکثر مخاطبان در خصوص صفات یک آدم مهربان و یا قهرمان یکسان است و ما با استفاده از این آلمان ها می توانیم تعریف بهتری از خود در ذهن آنها ارائه کنیم.
از آنجائیکه مخاطبان بیشتر مایلند عاشق یک شخصیت انسانی شوند با استفاده از آرکتایپ،برندها می توانند یک هویت شخصی قدرتمند برای برند خود ایجاد کرده و توجه بیشتری از مخاطبان دریافت کنند.برای ساخت یک آرکتایپ با توجه به اهداف برند و ارزشی که ایجاد می کند،حوزه فعالیت برند و نوع نگرش و سلایق جامعه هدف ساخته می شوند زیرا هدف اصلی کهن الگوها جذب آنهاست.

۱۲ آرکتایپ یا کهن الگو برای برند

۱) آرکتایپ قهرمان :

آرکتایپ قهرمان دارای مشخصاتی از قبیل شجاعت و قدرت و اراده است و می کوشد دنیا را به جای بهتری برای زندگی بدل کند.
آرکتایپ برند قهرمان سعی دارد احساس قدرت و انگیزه به مشتریان خود تزریق کند و با اثبات ارزش های خود به وسیله شجاعت و اراده می کوشد خود را بعنوان یک گروه سخت کوش که مهارتهای لازم را در جهت رفع دغدغه های مخاطب دارد معرفی کند.
شعار آرکتایپ قهرمان "وقتی اراده وجود دارد،پس حتما راهی وجود دارد" است.در واقع وقتی همه چیز معنای ناامیدی و نابودی می دهد،قهرمان با شجاعت و اراده از راه می رسد و بعنوان نجات دهنده دغدغه ها را از بین می برد.آرکتایپ قهرمان می بایستی هدف مشخصی برای رقابت با سایر برندها داشته باشند چون مشتریان آنها به دنبال کیفیت هستند.این کهن الگو برای برندسازی محصولاتی مثل کیف و کفش و لباس ورزشی و خدماتی مثل تاسیسات ساختمان و ... مناسب است.از برندهای با کهن الگوی قهرمان می توان به نایک و آدیداس اشاره کرد.

۲) آرکتایپ عاشق

هدف این کهن الگو ایجاد ارتباط صمیمانه و عاطفی میان مخاطبان است و قصد دارد تجربه دلپذیری برای آنها ایجاد کند.این آرکتایپ در نظر دارد مخاطبان را شیفته خود کند و از همین روی باید ظاهر و بسته بندی جذابی داشته باشد.
این آرکتایپ انتخاب مناسبی برای برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی،عطر،مُد و جواهر است.رنگهای این کهن الگو صورتی ملایم،هلویی و جیگری است و در سه سطح رمانتیک،همدم و همسر نمود پیدا می کند.از معروفترین آرکتایپ های عاشق می توان به ویکتوریاسکرت و شنل اشاره کرد.

۳) آرکتایپ شعبده باز

از مهمترین خصوصیات این کهن الگو اسرارآمیز بودن آن است.این آرکتایپ قصد دارد رویا را به واقعیت تبدیل کند و در این راه از مفاهیم بظاهر عرفانی کمک می گیرد.
برندهای این آرکتایپ با تکیه بر خلاقیت و ابتکار (همانند آرکتایپ خالق) گستره زیادی از مخاطبان را به خود جلب کرده و لحظه های جادویی برای آنها رقم بزنند.این کهن الگو برای برندهای زیبایی،سرگرمی و کسب و کارهایی که محصولات اسرارآمیز ارائه می کنند مناسب است.از برندهای معروف این آرکتایپ می توان به دیزنی و سونی اشاره کرد.

۴) آرکتایپ دانا

این کهن الگو نشانگر دانش و تخصص فراوان در حوزه کاری می باشد.استراتژی ارائه این آرکتایپ حول محور مشاوره و جستجوگری در زمینه اطلاعات می باشد.از نقاط قوت آرکتایپ دانا، تاثیرگذاری، متخصص بودن و باتجربه بودن است.
لحن این برند، متخصص، مطمئن و راهنما میباشد و برای برندهایی که در جستجوی اطلاعات هستند،رسانه های خبری و دانشگاه‌ها مناسب است.گوگل،الیت دیزاین و دانشگاه تهران از برندهای معروف این آرکتایپ هستند.

۵) آرکتایپ خالق

همانطوریکه از اسمش پیداست این کهن الگو به دنبال آفرینش و خلاقیت است و هدف برندهای آرکتایپ خلاق تولید یک محصول جدید و خلاقانه و بی نقص و البته ماندگار است.مشتریان این برند همیشه منتظر کمپین های تبلیغاتی خلاقانه و خاص از سوی آنها هستند.این آرکتایپ برای برندهای حوزه بازاریابی و تبلیغات،هنر و طراحی و ... مناسب است.تسلا،اپل و یوتیوب از معروفترین برندهای آرکتایپ خالق هستند.

۶) آرکتایپ دلقک

این کهن الگو بر پایه زندگی در لحظه و خلق شادی و لبخند،همراه با جنبه های مثبت زندگی بنا نهاده شده است.لحن این آرکتایپ آغشته به طنز و سرگرمی است و می کوشد لحظات شادی برای مخاطب خلق کند.این الگو مناسب برندهایی مثل خدمات مخصوص کودکان، شیرینی پزی، نوشیدنی و… می باشد.از برندهای معروف این آرکتایپ می توان به ام&ام و چی توز اشاره کرد.

۷) آرکتایپ حاکم

این الگو دارای خصوصیاتی مثل اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری، قدرت و اشرافیت است و نشانه ای جهت رسیدن به قله موفقیت می باشد. از این الگو برای برندهای لوکس و گرانقیمت و البته باکیفیت استفاده می شود و قدرت و فرمانروایی در این آرکتایپ انعکاس دارد.
برندهای این کهن الگو قصد دارد مشتریان خود را به واسطه استفاده از محصولات خود برتر نشان داده و حس قدرت را به آنها تزریق نماید.
هدف این آرکتایپ ایجاد حس کنترل، قدرت و احترام برای جلب نظر مخاطبان می باشد.
این آرکتایپ مناسب برندهایی مثل خودرو های لوکس، هتل ها، تولید اشیاء زینتی و باارزش مانند ساعت، پوشاک و هر برند لوکس و کیفیت بالا می باشد.از معروف‌ترین برندهای این الگو می توان به مرسدس بنز و رولکس اشاره کرد.

۸) آرکتایپ یاغی

"قوانین بوجود آمده اند تا زیر پا گذاشته شوند" شعار اصلی الگوی شورشی نشان دهنده تفکر حاکم بر آن است.الگوی یاغی یا شورشی متناسب با برند هایی است که به مشتریان جوان خود، اجازه بیان خواسته های نامتعارف را می دهند.برندهایی که الگوی یاغی را انتخاب می کنند به دنبال ایده های جسورانه و بسیار متفاوت برای تولیدات و ارائه محصولات هستند و همواره با شکستن چهارچوب ها و قوانین به زعم آنها دست و پا گیر مخاطبان را شکفت زده می کنند.
این آرکتایپ برای برندهایی مثل موتور سیکلت، ساخت و ساز، ابزار آلات تخریب و … مناسب است و از معروف ترین برندهای آن می توان به دیزل و هارلی دیویدسون اشاره کرد.

۹) آرکتایپ کاشف

ویژگی الگوی کاشف،ماجراجویی و جستجو می باشد و دارای روحیه ای شجاع، ماجراجو و کاوشگر می باشد و به مسیر بیش از مقصد توجه می کند. برند هایی که این آرکتایپ را انتخاب می کنند به دنبال جلب توجه مصرف کنندگان و به چالش کشیدن مخاطبان هستند.
هدف این الگو تجربه‌ی یک زندگی رضایت بخش و اصیل برای مشتریان است.
از این آرکتایپ برای برندهایی که به دنبال ماجراجویی هستند استفاده می شود مانند؛ تجهیزات کوهنوردی و سفر، خودرو های شاسی بلند، سفرهای ماجراجوی و…
از معروفترین برندهای این الگو می توان به جیپ،ردبول و ناسا اشاره کرد.

۱۰) آرکتایپ معصوم

هدف اصلی این الگو نگرش مثبت به زندگی است. ویژگی های این الگو خوش بینی،آزادی، امید،شادابی و آرامش است. این آرکتایپ ترس از گناه دارد و از گناه پرهیز می کند.
شما می توانید به برندهایی با آرکتایپ معصوم اعتماد کنید، آن ها معمولا قابل پیش بینی و زلال هستند و با هدف شادی زندگی می کنند.
کهن الگوی معصوم بهترین انتخاب برای معرفی محصولات زیبایی، مراقبت از پوست، محصولات غذایی و… می باشد.از برندهای معروف این کهن الگو می توان به کوکاکولا،داو و فولکس واگن اشاره کرد.

۱۱) آرکتایپ همه پسند یا سختکوش

برندهایی که در زمره آرکتایپ همه پسند،قرار می گیرند عموما ساده و بی تکلف‌اند و به همه مخاطبان خود احترام می‌گذارند. آنها خود را در جایگاهی برابر با مشتری خود قرار می دهند و بسیار تواضع و قابل اعتماد هستند.برندهای این الگو معمولا مقرون به صرفه و کم هزینه هستند و برای همه افراد جامعه مناسب است، بنابراین بخش عمده ای از نیازهای اساسی بازار را تامین می‌کنند.
هدف اصلی آرکتایپ همه پسند این است که حامی و یاریگر باشد و برای محصولات و خدماتی مثل پوشاک روزمره، لوازم خانگی، غذای راحت و … مناسب است.از برندهای معروف این الگو می توان به گپ و تارگت اشاره کرد.

۱۲) آرکتایپ مراقب

ویژگی این الگو فداکاری، صبر، دلسوزی و پشتیبانی می باشد و هدفش حمایت و مراقبت از نیازمندان است. این آرکتایپ به صورت واکنشی و پیشگیرانه عمل می کند و در هر جایی که یک اتفاق ناگوار به وجود بیاید حضور پیدا میکند.مخاطبان این الگو کسانی هستند که بسیار حساسند و به دنبال به وجود آوردن احساس امنیت و پشتیبانی برای افرادی که نیاز به کمک دارند هستند.
استفاده از کهن الگوی مراقب بهترین گزینه برای بیمارستان ها و مراقبت های پزشکی، خیریه ها، خدمات اجتماعی، مراقبت های بهداشتی و… می باشد.از معروف‌ترین برندهای این آرکتایپ سازمان بهداشت جهانی،یونیسف و ولوو (ایمنی خانواده) می باشد.

با توجه به اطلاعات ارائه شده در این مقاله استفاده از آرکتایپ ها برای شخصیت بخشی به برند باعث می شود تا مخاطبان ارتباط عمیق تری نسبت به برند شما داشته باشند و بخش احساسی و رفتاری مخاطب را که جزء جدایی ناپذیر تبلیغات،بازاریابی و فروش برند شما نیز می باشد،تحت کنترل داشته باشید.

در زمینه انتخاب آرکتایپ مناسب برای برندتان و سایر فرآیندهای برندسازی سازمان خود می توانید با ما مشاوره کنید.

 

محمدرضا مهرپویا

مشاور برندسازی کسب و کار

 

کمک کن

نظرات  (۰)

گروه مشاوران کارفرمانیوز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی